Thursday, January 28, 2010

Ceiling beams in a Library




A fire caused by a ghost was the origin of this job. Our client was protecting a chandelier with a sheet and someone turned the light on. The sheet burned hot and long enough to ruin five beams and scorch the painting and the varnish on the other beams and the banister. The firemen came, the house was saved. I don’t really remember what our client thought the dead grandmother was trying to communicate to her but she was desperate to get the room back as it was (but of course, improved). This eight foot ceiling library with a mezzanine is in a four-story house in Paris. We are talking posh.


The entire real wood banister had to be sanded which was truly horrible and tedious. The beams were made in plaster with a fake wood finish. The damaged beams had been replaced. We then repainted all of them with two coats of ochre yellow, the traditional base color before the wood glaze. After all the wood had been sanded to remove the old varnish and all the beams had been prepared, Henri re-varnished the wood and I did the false wood. We choose a light oak finish because the original varnish was rather sinister; too dark and gloomy. (I really like the 19th century but there’s a limit to everything.) I then mixed up my own thick glaze using turpentine, linseed oil and oil paint (raw sienna, burnt sienna and raw umber) to match the varnish. As they’re ceiling beams, I left the drawing of the wood quite simple.


I then did the cabinet under the stairs. I was basically tired of false wood at that point. Back on the scaffolding, we then painted the ceiling bits between the beams an off white color and I varnished all the beams to protect the work.


We were on this job about a month, often on the scaffolding. It wasn’t much fun but I got in good shape!

La cliente pensait que le fantôme de la grand-mère était responsable du feu. Elle m’a expliqué que le drap qui protégé un lustre a pris feu quand ‘quelqu’un’ a mis la lumière. Le feu a brulé assez longtemps pour détruire cinq poutres et abimé la peinture et le vernis des autres poutres. Les pompiers sont arrivés et la maison était sauvée. Je ne me souviens plus comment la cliente a interprétait l’action du fantôme mais elle voulait que la pièce soit comme avant (en mieux). Le plafond dans cette pièce avec mezzanine mesure 4m d’hauteur Cette bibliothèque se trouve dans une maison de quatre étages dans Paris. C’est du lourd !

On a dû poncer toute la rampe d’escalier à la main ; un travail vraiment détestable. Les poutres étaient en staff avec une finition de faux bois. Les poutres abimées étaient remplacées. Nous avons mis deux couches de fond ocre jaune (la couleur traditionnel pour un faux chêne). Puis, nous avons poncé tout le bois à fin d’enlever le vernis qui restait. Henri a revernis tous le bois et moi, j’ai fait le faux bois. Nous avons choisi chêne clair comme coloris car le vernis original était sinistre. (J’aime le dix-neuvième siècle mais il y a une limite à tout.) J’ai ensuite fabriqué un glacis assorti au vernis du bois avec de l’huile de lin, de l’essence de térébenthine et de la peinture à l’huile (terre de sienne naturelle et brulée et aussi terre d’ombre naturelle). Comme je décorais les poutres du plafond, le dessin du bois est resté simple.

Après les poutres, j’ai fait le placard sous l’escalier. A ce moment là, j’étais carrément saturée du faux bois et les odeurs nocifs des produits. Nous sommes ensuite retournés sur l’échafaudage pour peindre les entres poutres et aussi pour vernir toutes les poutres.

On a travaillé un mois sur cette pièce presque toujours sur l’échafaudage. Un travail fatigant, pas très glamour mais j’étais quand même super en forme après tous les étirements.

No comments: